als je beide gescheiden bent en gaat samen wonen, wordt je dan elkaars fiscaal en toeslagpartner als je samen geen kinderen hebt en niet gaat trouwen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als je samen gaat wonen ben je elkaars toeslagpartner.

Www.toeslagen.nl
Www.belastingdienst.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NEE!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA. Ik heb deze situatie en wij zijn alleen toeslagspartners van elkaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u allemaal voor u reactie's

Andere antwoorden (1)

Als je beiden gescheiden bent en daarna gaat samenwonen wordt je niet automatisch elkaars fiscale en/of toeslagpartner.
In het verleden was dit wel het geval.
Tot 31 december 2010 kon je elkaars fiscaal partner worden zonder iets te regelen.
Vanaf 1 januari 2011 is de regel echter anders.
Wanneer je elkaars toeslag/fiscaal partner wilt worden ben je vanaf deze datum verplicht op zijn minst een samenlevingsovereenkomst af te sluiten.
Dit is niet hetzelfde als trouwen,maar je sluit wel een contract af waarin bepaalde rechten en plichten jegens elkaar zijn geregeld.
Wanneer je niets regelt hetzij een samenlevingsovereenkomst , geregistreerd partnerschap (staat gelijk aan trouwen en in ondertrouw gaan is daar een onderdeel van) of trouwen.: Geen fiscaal partnerschap!!!
Dus als je nu al samenwoont en nog niets geregeld hebt probeer dan een notaris te vinden om nog snel een samenlevingsovereenkomst af te sluiten vóór 31 december 2011,want anders vervalt het recht op fiscaal partnerschap met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2011 en zul je,wanneer je al toeslagen en/of de algemene heffingskorting over 2011 hebt ontvangen,deze moeten terugbetalen.
Regel je dit niet op tijd ben je dus een hoop geld kwijt en zul je als je het pas na 1 januari regelt,pas na 6 maanden nadat je het geregeld hebt als fiscaal partner worden erkend en ook pas na 6 maanden je eerste algemene heffingskorting in ontvangst kunnen nemen.
Móet je het nog regelen,op het internet staan vele notarissen waar je snel terecht kunt voor een eenvoudige snelle standaard samenlevingsovereenkomst.
Maar...REGEL HET DAN WEL VÓÓR of op zijn laatst op 31 december!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik en mijn vriend zijn toeslagspartners en wonen sinds 2 maande samen.. Rara hoe kan dat..?
Vergeet niet dat een toeslagspartner en een fiscaal partner iets verschillends is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt.
Je bent wel toeslagpartner ook al heb je geen samenlevingscontract of zijn jullie niet getrouwd,maar stel dat één van jullie twee niet werkt dan ben je in ieder geval geen fiscaal partner als je geen samenlevingscontract hebt of niet getrouwd of geen partnerschapsregistratie hebt.
Toeslagpartnerschap is inderdaad iets heel anders dan fiscaal partnerschap.
Foutje van mijn kant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je werkt of niet maakt natuurlijk niets uit,maar als je niet werkt heb je recht op de algemene heffingskorting en deze krijg je niet als je geen fiscaal partner van elkaar bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maakt niet uit jack ;) Foutje kan gebeuren :)
Wat betreft fiscaal partnerschap heb je gelijk.