Mag je staatsexamen (Havo) doen als je bent gezakt door de examens eis van gem. 5,5 staan voor CEs?

Ik hoor van vele dat mensen de staatsexamens doen als zij zijn gezakt alleen ik vroeg me af of dat ook kan als je bent gezakt doordat je voor alle eindexamens bij elkaar niet gemiddeld een 5,5 staat. In principe zou ik zonder die regel slagen omdat ik voor mijn schoolexamens er hoog sta maar ik ben bang dat ik zak doordat ik voor mijn centraal eindexamens laag scoor. Dit is al mijn 2e jaar opnieuw de examenjaar doen en ik wil eerlijk gezegd zsm door naar hoger onderwijs.

Weet iemand hoe dit werkt en of dat überhaupt mag?

2 weken geleden
ronron1212
2 weken geleden
Je vraag is erg onduidelijk de schoolexamens hoog? 5,5?
Marloes
2 weken geleden
Ik bedoel met school examens hoog staan als in, alle PTA onderdelen en alle toetsen die ik tot nu toe heb gedaan exclusief de centraal examens, zijn bij elkaar erg hoog. Ik heb voor al mijn vakken dus een erg hoge gemiddelde. Alleen voor de centrale eindexamens is er een extra regel, je MOET voor al je CE's bij elkaar een 5,5 gemiddeld staan -> alles wat je scoort op je centraal eind examens moeten dus samen een 5,5 gemiddeld zijn, zo niet, dan ben je gewoon gezakt ookal sta je voor al je vakken nog steeds een voldoende.
ronron1212
2 weken geleden
Als je vooral je cijfers voldoende staat waar komt die gemiddeld 5,5 dan vandaan?
Marloes
2 weken geleden
Die 5,5 is gewoon een extra regel van de eindexamens, ik vind hem zelf persoonlijk flauw maar dat is hoe het werkt. Ookal sta je voor alles een 10 gemiddeld nog voor je centraal eindexamens en je haalt voor al je eindexamens een 2, dan sta je in principe nog voldoende voor al je vakken maar dan heb je voor al je cijfers van de eindexamens bij elkaar geen 5,5 gemiddeld dus dan ben je nog steeds gezakt.
ronron1212
2 weken geleden
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt gemiddeld schooltoets plus examen per vak is eindcijfer
Het eindcijfer is het gemiddelde van de examens die je hebt afgelegd en wordt afgerond als een geheel getal zonder decimalen. Als je voor een vak zowel een schoolexamencijfer als een cijfer voor het centraal eindexamen hebt behaald, is de berekening als volgt: Voor je schoolexamen Engels heb je gemiddeld en afgerond een 6,7
Voor je centraal eindexamen Engels haal je een 6,2
(6,7+ 6,2)/2 = 6,45. Dit is lager dan een 6,5 en wordt dus naar beneden afgerond. Je eindcijfer is een 6.
Als je bijvoorbeeld een 6,8 en een 6,3 hebt gehaald, dan is dit gemiddeld 6,55. Dit is hoger dan een 6,5 en wordt naar boven afgerond. Je eindcijfer is dan een 7. Ook als je gemiddelde precies een 6,5 zou zijn, wordt dit naar boven afgerond en heb je een 7.
Marloes
2 weken geleden
Dit haal ik vandaan van het feit dat ik zelf al eerder de eindexamens heb gedaan en nu nog een keer in mijn eindexamenjaar zit, het is gewoon een officiële regel die al een tijdje bestaat. Je eindexamen cijfer is anders dan je afgeronde eindcijfer. "Het gemiddeld centraal examencijfer moet onafgerond een 5,5 of hoger zijn (vanaf 1 augustus 2011)." https://www.examenblad.nl/2024/onderwerpen/exameneisen-voortgezet-onderwijs
ronron1212
2 weken geleden
Welke opleiding is dat?
Marloes
2 weken geleden
Dit geldt als het goed is voor alle niveaus van het voorgezet onderwijs, ik weet dat dit 100% geldt bij mavo -TL tot aan VWO, ik weet niet of dit ook geldt voor praktijk, basis en kader.
ronron1212
2 weken geleden
Ja dan is dat de regel goed je best doen als je op school wel goede cijfers haalt waarom dan niet op je examen

Geef als eerste antwoord